انسان در شهر
مفهوم شهر انسان محور در گفتمان این کارشناس ارشد حمل و نقل و ترافیک شهری، یعنی شهری که اولویت تردد و عبور و مرور در معابر شهری و گذر از عرض خیابان با انسان است، نه خودرو…
در کرمان رویکرد اکثر مدیران شهری با اولویت خودرو یا ماشین است یعنی سهم زیادی از بودجه های عمرانی در شهر برای خیابانها و برای عبور خودروها هزینه می شود و تلاش ها بر این بوده تا در اکثر خیابانها سرعت تردد در شهر را افزایش دهند، درصورتیکه اولویت تردد و زندگی در شهر بایستی با انسان باشد.
در حقیقت بجای اینکه عابر پیاده اولویت شهردار و مدیران شهری باشد به عکس برای عبور از عرض یک خیابان این عابر پیاده است که باید با جان خود قمار کند و یا مجبور به رفتن از مسیر پر پیچ و خم و مشقت بار زیرگذر و روگذر است…!
در این راستا مدیران غیر متخصص حتی به بافت قدیمی و بدنه زیبا و سنتی شهر هم رحم نکرده اند و تخریب، تعریض و حتی احداث خیابان را برای عبور ماشین ها همواره در دستور کار دارند..!!!
بعلاوه، در بیشتر خیابانها حتی به حقوق عابر پیاده هم رحم نشده و عرض پیاده راه را به قدری کم اجرا کرده که حتی یک مادر با کالسکه کودک خود و یا یک فرد معلول با ویلچر قادر به تردد و پیمایش در مسیرهای کوتاه شهری نیستند…!!!
این بدان معناست که تاکنون حمل و نقل غیر موتوری در کرمان عملا هیچ جایگاهی نداشته است..!!!
عدم توجه به تردد عابرین پیاده در سطح شهر و فراهم نکردن تمهیدات لازم وضعیت عبور و مرور عابرین پیاده در سطح شهر را نامناسب کرده تا جایی که الگوی حرکتی آن تابع هیچ نظم و قاعده ای نمی باشد. برخی دلایل این امر را میتوان در عدم تعبیه مسیر مناسب برای تردد از عرض خیابان در اغلب تقاطع ها، کمبود فاحش خط کشی های لازم برای عبور عابرین پیاده، ارتفاع زیاد رفوژ میانی، تجاوز به حقوق عابرین پیاده در تعریض هایی که در تقاطع ها و میادین بمنظور فراهم نمودن فضای کافی جهت عبور ترافیک در نظر گرفته شده (عرض کم پیاده رو؛ بعنوان نمونه پیاده رو خیابان بهمنیار در محل اتصال به میدان آزادی)، عدم توجه به روشنایی و روسازی پیاده روها و سد معبر توسط بسیاری از واحدهای صنفی در اغلب معابر دانست.
یادمان نرود در مسیر پیشرفت و آبادانی و خدمات رسانی، این انسان است که همواره بایستی اولویت انتخاب ها باشد نه خودرو!