در نشست مجازی بررسی بازار روسیه صورت گرفت :ارائه مدل ۵+۵ برای توسعه تجارت با روسیه
در نشست مجازی بررسی بازار روسیه با تکیه بر ایجاد دفتر تجاری در این کشور، با حضور رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان و رئیس اداره کشورهای صنعتی و دبیر میز روسیه سازمان توسعه تجارت ایران و جمعی از فعالان اقتصادی استان، مدل ۵+۵ برای توسعه صادرات ایران و به ویژه کرمان به روسیه ارائه شد.
کرمان -مهرکریمان/ رئیس اداره کشورهای صنعتی و دبیر میز روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، در این نشست گفت: در این مدل قرار است با صادرات ۵ گروه کالایی شامل مواد غذایی، مصالیح ساختمانی، چرم و کفش، دارو، محصولات پتروشیمی و شیمیایی به ۵ میلیارد دلار صادرات برسیم. فرهاد پرند افزود: سالانه ۲۴۵ میلیارد دلار کالا از کشورهای مختلف جهان به روسیه وارد می شود که سهم ایران در بهترین شرایط یک میلیارد دلار است در حالی که می توان از ظرفیت بسیار خوب این بازار و محصولات ایران برای توسعه صادرات به این کشور استفاده کرد.
وی ادامه داد: در روسیه بیش از ۴۰ محصول شامل پوشاک، چرم و کفش، محصولات پتروشیمی، کاتد مس، محصولات شیمیایی و پلاستیکی، سیمان، شیشه ساختمانی، کاشی و سرامیک، سنگ های ساختمانی، سیم، کابل، تجهیزات پزشکی، دارو، انواع پمپ و الکتروموتور، قطعات یدکی خودرو، تجهیزات صنایع نورد، محصولات غذایی مانند زعفران، گیاهان دارویی، پسته و مغز پسته، خرما، کشمکش، رب گوجه فرنگی، ماکارونی، فرآورده های لبنی، شکلات و شیرینی و … وارد می شود که ایران می تواند از این فرصت ها و ظرفیت ها بهترین استفاده را داشته باشد.
پرند، مهمترین مشکل در صادرات کالا به روسیه را کمبود زیرساخت ها عنوان و تاکید کرد: همچنین تجار ایرانی برای برقراری ارتباط با تجار روسی باید در بازار این کشور، حضوری فیزیکی داشته باشند زیرا تجربه نشان داده که برقراری ارتباط تلفنی و یا مجازی در این زمینه راهگشا نیست و اعتمادی بین دو طرف ایجاد نمی کند.
در ادامه این نشست رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان افزود: ۱۲۰ هزار تن پسته از مجموع ۲۲۰ هزار تن پسته تولیدی کشور، در استان کرمان تولید می شود که سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار تن محصول کرمان به روسیه صادر می شود.
محمدعلی محمدمیرزائیان خاطرنشان کرد: همچنین از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خرمای تولیدی کشور حدود ۴۰۰ هزار تن مربوط به استان کرمان است که قصد داریم با برنامه ریزی منسجم تر صادرات این محصول و سایر محصولات به روسیه را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: زیرساخت ها برای حمل بار از ایران به روسیه ایجاد و تکمیل شود و در بسته بندی محصولات نیز سلیقه و نیاز مخاطب بازار هدف در نظر گرفته شود.
گفتنی است در این نشست به پرسش های فعالان اقتصادی در مورد نحوه ورود به بازار روسیه، چگونگی ایجاد دفتر تجاری در روسیه، برقراری ارتباط با فروشگاههای زنجیرهای و تاسیس کنسرسیوم پاسخ داده شد و مقرر شد پس از رفع محدودیتهای ناشی از کرونا، هیاتی از استان کرمان برای ارزیابی و مطالعه میدانی ایجاد دفتر تجاری این استان به روسیه اعزام شود.